Nyt kun yhä enemmän matkailijoita valitsee matkakohteekseen Suomen, eletään Suomessa matkailualalla onnellisia aikoja. Jo nykyisellään matkailuala on elintarviketeollisuutta suurempi toimiala ja trendit näyttävät sen merkityksen olevan jatkuvasti aikaisempaa suurempi.

Kasvavaa kiinnostusta ulkomaalaisten matkailijoiden keskuudessa

Vuosikymmenten ajan monet muut matkakohteet Euroopassa kuten Pariisi, Lontoo, Barcelona, Berliini ja jopa Tukholma ovat saaneet osakseen suitsutusta ja keränneet lähes kaiken matkailijoiden huomion, mutta viime aikoina ollaan herätty siihen, että Suomikin on mielenkiintoinen vaihtoehto etenkin sellaiselle matkailijalle, joka on jo nähnyt kaikkea. Lonely Planetinkin mukaan Suomi on kuluvana vuonna maailman kolmanneksi paras matkailukohde ollen samalla kyseisen listan ainoa kymmenen parhaan maan joukkoon sijoittuva eurooppalainen maa! Osansa saattaa olla sillä, että 100-vuotisjuhlallisuudet tekevät Suomesta entistäkin kiehtovamman ja ajankohtaisemman matkakohteen.

Neljän miljardin euron matkailutulot

Turismi elävöittää maan taloutta ja tuo reippaasti lisäpotkua matkailualan lisäksi myös muille toimialoille. Matkailutuloja Suomeen saatiin viime vuonna melkein neljän miljardin euron edestä ja erityisen mielenkiintoista on ollut huomata etenkin kiinalaisten matkailijoiden avokätisyys matkalla. Rahaa keskivertokiinalainen pistää palamaan noin 150 euroa päivässä Suomen matkallaan, mikä on huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi kotimaisten matkailijoiden käyttämä summa. Koska matkailuala on huikeassa nousujohteessa, odotetaan seuraavien kahdeksan vuoden aikana matkailun ympärille syntyvän jopa 40 000 työpaikkaa tällä hetkellä työllistävien 140 000 työpaikan oheen.